Mensen met niet-aangeboren hersenletsel krijgen vaak niet of te laat de juiste zorg. Verwijzers leggen vaak niet de link met hersenletsel. Door die link eerder te leggen kunnen mensen met hersenletsel én hun naasten beter en sneller geholpen worden. Daarom zijn deze week verschillende hersenletselorganisaties de campagne Leg de Link gestart. De campagne is een initiatief van Hersenz, waar Gemiva-SVG Groep een onderdeel van is.

Professionals, zoals huisartsen, bedrijfsartsen, psychologen, fysiotherapeuten, logopedisten of mensen in de wijkteams leggen bij klachten vaak niet of te laat de link met hersenletsel. Ook zijn zij niet altijd op de hoogte van de mogelijkheden om beter te leren omgaan met de gevolgen van het letsel. In de nieuwe campagne vertellen ervaringsdeskundigen, zoals Maarten, over hun zoektocht naar de juiste zorg.

Zoektocht

Maarten Pieters is hartpatiënt sinds zijn geboorte. Na drie operaties functioneert zijn hart prima, maar zijn brein raakte beschadigd tijdens deze ingrepen. Maarten heeft niet-aangeboren hersenletsel. Het duurde jaren voordat hij bij een organisatie terechtkwam die hem leerde omgaan met zijn beperkingen. In de campagne vertellen Maarten en andere mensen met hersenletsel in indringende filmpjes over hun zoektocht naar de juiste zorg. Professionals leggen in filmpjes uit dat mensen met hersenletsel erg veel baat hebben bij goede zorg, ook jaren na het letsel.

Help mee

Jij kunt meehelpen de bekendheid van de gevolgen van hersenletsel en de behandel- of begeleidingsmogelijkheden te vergroten. Hoe?

  1. Breng de site www.legdelink.nl onder de aandacht van een verwijzer die je kent. Een huisarts, psycholoog, fysiotherapeut, etc. Op de site zie je de beroepsgroepen die we willen  bereiken.
  2. Deel een of meerdere filmpjes van deze site, per mail, via je sociale media of tijdens persoonlijke contacten met verwijzers.
  3. Meld je aan als social media ambassadeur van Leg de Link. De campagne berichten worden dan automatisch (maximaal 2 keer per maand) aangeboden voor plaatsing op jouw persoonlijke Twitter, LinkedIn en/of Facebook. Je houdt zelf de regie over het plaatsen van een bericht. Kijk voor meer informatie op wordt social media ambassadeur.
 

Ondersteuning

In Nederland leven 645.900 mensen die dagelijks de gevolgen van hersenletsel ervaren, bijvoorbeeld door een beroerte, zuurstoftekort (bijvoorbeeld na hartstilstand), hersen(vlies)ontsteking, middelengebruik, vergiftiging of een ongeluk.

Leg de Link is een initiatief van Hersenz en wordt ondersteund door de patiëntenorganisatie Hersenletsel.nl, de Hersenstichting, Hogeschool Windesheim en diverse zorgorganisaties.

Centrale diensten