Het is ook een rare tijd voor lunchroom Hof van Sijthoff in Leiden. Op maandag 16 maart heeft Hof van Sijthoff haar deuren moeten sluiten in verband met het Coronavirus. We spraken locatiemanager Hiske Faber over deze bijzondere tijd.

De sluiting van Hof van Sijthoff
Op 16 maart heeft Hiske samen met de cliënten, stagiaires en bedrijfsleider het restaurant schoon gemaakt. De koks hebben een heerlijke lunch bereid van de restjes uit de koelkast. De bestellingen bij de groothandel werden stopgezet en het team is om 15.00 naar huis gegaan.
“Het was heel raar om de deur dicht te doen en niet te weten wanneer we weer open kunnen. Zeker nu we voor het terrasseizoen staan en we niet konden wachten om de gasten op ons terras te verwelkomen”.
 
De dagbesteding van de cliënten
De cliënten vinden het helemaal niet leuk dat ze niet naar hun werk kunnen. Het is echt hun passie. Zowel het werken binnen Hof van Sijthoff als het werken buiten Sijthoff bij een restaurant van een van onze samenwerkingspartners. Ze missen de sfeer met hun collega’s, het plezier met de koks in de keuken, de drukte van de gasten en de gezellige praatjes en het harde werken. “De eerste week was het wel fijn om even helemaal ‘niks’ te hoeven. Af te kicken van alles wat ‘moet’. Maar na een paar dagen gaat ook dat flink vervelen”.
 
Het contact met de cliënten
Wekelijks houdt Hiske contact met de cliënten door middel van een belronde. Ze polst dan even hoe het met ze gaat. “Omdat we de cliënten zo missen hebben we bedacht een wekelijkse kookvlog te maken. We kregen super veel leuke reacties van de cliënten, dus donderdag zijn we weer online! De koks staan dan in de keuken maaltijden te bereiden en dit wordt op een ‘originele’ manier vastgelegd met veel lol”.
 
Kookvlog
Naast de lunchroom heeft Hof van Sijthoff ook een heus kookteam. Dit team kookt op woonlocaties en wekelijks worden er ook weekendmaaltijden bereid. Dit alles gebeurt onder leiding van cheffkok Damaru. “Normaal koken we met een groot team cliënten. Nu is dat helaas een ander verhaal. Wat missen we deze kanjers!!” Bedrijfsleider Yvonne heeft zich opgeworpen om Damaru te helpen en Bianca (persoonlijk begeleider) is ook ingesprongen. “Damaru heeft zijn handen vol aan deze dames. Als Damaru niet oplet hebben de cliënten een zout dessert in plaats van een zoet. Hij kan dan ook niet wachten tot hij zijn eigen keukenteam weer heeft”.
 
Plannen maken
Hof van Sijthoff heeft nog meer plannen voor de komende tijd. De samenwerkingspartners binnen de horeca hebben het erg zwaar nu de horeca gesloten is. “We willen hun een hart onder de riem steken door middel van een boekje dat de cliënten vanuit huis aan het maken zijn. Hierin zitten verhalen, tekeningen, foto’s en leuke recepten. We gaan dit bundelen en rondbrengen. Alle beetjes helpen”.
 
Trouwe klanten
Voor alle trouwe klanten van Hof van Sijthoff heeft Hiske ook een mooie boodschap:
“In deze tijden waarin de wereld op z’n kop staat merk je extra hoe fijn het is om bij elkaar te zijn. En dan is het extra moeilijk dat je juist nu afstand moet nemen. We zijn al hard aan het bedenken hoe we een mooi feest kunnen geven als we weer open mogen. Feestelijk om het leven te vieren! We wensen iedereen heel veel gezondheid toe en zorg goed voor jezelf en elkaar”.