Op 29 september schreef Martine van Deventer in haar blog over een mooie innovatie: de Abena Nova sensorluier. Dat is een “slimme luier (inco)” met sensoren die signalen sturen naar een app op de telefoon van begeleiders. Martine vertelde dat er een proef gestart werd met het incontinentiemateriaal in Schoonhoven.

We zijn inmiddels twee maanden verder en we zijn benieuwd naar de ervaringen.
Kim van Diemen begeleidt op De Waterviolier cliënten met een meervoudige complexe beperking. Met deze incontinente cliënten heeft zij de proef meegemaakt.

Sensoren en een app

“Het ziet eruit als gewoon incontinentiemateriaal," vertelt Kim. "De sensoren die erin zitten meten het vochtniveau in de inco. Met een persoonsgebonden clip worden gegevens doorgestuurd via een draadloze verbinding naar de smartphone van de begeleider."
Als de bewuste cliënt een verzadigde inco heeft krijg je via een app op die smartphone een melding verschoning gewenst of dreigende lekkage.
  • Verschoning gewenst betekent dat de cliënt nog wel ruim een uur met de inco kan doen.
  • Dreigende lekkage betekent: zo snel mogelijk verschonen. Dit voorkomt natte kleding of beddengoed.

Geen onnodige verschoningen

Het was natuurlijk wel even wennen. Oude gewoontes en patronen moesten afgeleerd, maar al snel kwamen de voordelen bovendrijven. Kim:
“We werken nu op de behoefte van de cliënt, niet meer op tijd. Het is efficiënter, geen onnodige verschoningen. Heel prettig voor de cliënten om geen onnodige transfers of aanrakingen te hoeven ondergaan. Je ziet aan het gedrag dat er minder onrust is.”

Bij de proef is geregistreerd hoeveel er met dit nieuwe materiaal wordt bespaard. Dat is aanzienlijk. Kim:
“We hebben een kostenbesparing van 37% behaald. Doordat inco-materiaal optimaler wordt gebruikt hebben we minder nodig en ook de waskosten van natte kleding en beddengoed zijn omlaag gegaan.”

De tijdbesparing is zo mogelijk nog spectaculairder.

“We besparen 43% aan tijd,” zegt Kim. “Dat is tijd die we niet meer nodig hebben voor het onnodig controleren en verschonen. Deze tijd kunnen we nu besteden aan extra activiteiten en persoonlijke aandacht voor onze cliënten.”

Zindelijkheidstraining

Een bijkomend voordeel is dat de smartphone ook bijhoudt wanneer en hoeveel de cliënt heeft geplast. Bij een vast plaspatroon kun je dan denken aan een mogelijke zindelijkheidstraining. Voor ontlasting is die registratie nog in ontwikkeling.

Enthousiast

Kim: “Wij zijn als team enthousiast en kunnen ons haast niet meer voostellen dat we dit slimme incontinentiemateriaal niet meer zouden hebben!”

Nieuwsgierig geworden?
Neem gerust contact op met Erik van der Grijp (Gemiva Zorginovatie).