In 2018 is de projectgroep Gemiva Zorginnovatie gestart. De collega’s van deze projectgroep bekijken en verzamelen vernieuwende producten die ondersteuning kunnen bieden in het dagelijkse leven van cliënten. Ze kijken wat er in de (snel veranderende) wereld leeft en hoe de verbinding naar de Gemiva-SVG Groep gelegd kan worden. Daarnaast bieden ze oplossingen en ondersteuning bij een zorgvraag. Bij innovatie gaat het om producten en diensten op een betere en effectieve manier aan te pakken.

Digitale ondersteuning

Petra Horsten werkt ook bij Gemiva Zorginnovatie en biedt digitale ondersteuning aan cliënten. Een baan die helemaal bij haar past omdat ze het leuk vindt om dingen uit te proberen. "Ik word al blij als ik zie dat iets werkt voor een cliënt”, zegt Petra. Met de moderne technologie is er heel veel mogelijk. Zelf geld leren tellen gaat tegenwoordig makkelijker met bijvoorbeeld een speciale app op een Android telefoon of tablet die je helpt. Als een cliënt graag wil gamen, maar door een aandoening aan zijn/haar handen een controller niet kan besturen, is dat voor Petra de uitdaging om op zoek te gaan naar een oplossing. Er zijn aangepaste controllers, maar ook een speciaal schakelkastje die je bijvoorbeeld met je hoofd kan besturen. Met dit schakelkastje kan je ook allerlei apparaten met stekkers bedienen. Je kan deze dan aansluiten op een koffieapparaat. Zo kan de cliënt zelf koffiezetten en wordt de zelfredzaamheid bevordert en krijgt de cliënt eigen regie.
 
Er bestaat zelfs een oogbediening, maar dit is vooral een expertise voor logopedisten. Mensen die niet kunnen praten, kunnen met hun ogen een spraakcomputer sturen.

De meerwaarde van een innovatie

Petra ging voor de ‘Coronatijd’ op bezoek bij verschillende locaties van de Gemiva SVG-groep. Daar konden cliënten veel producten uitproberen, zoals de VR-bril, robot kat/hond. Petra kan uit ervaring vertellen dat de beleving heel belangrijk is. Mensen zien de meerwaarde van de innovatie als je ze kennis laat maken met het product. De reacties van de cliënten zijn dan heel wisselend. Al die nieuwe producten kunnen bij een meervoudige beperking veel prikkels geven. Voor mensen met autisme kan een VR-bril erg spannend zijn. Dan is het ook niet prettig als een persoon die je nauwelijks kent, dichtbij je gezicht komt en je vervolgens in een andere realiteit beland.

Petra betrekt er dan altijd een begeleider bij omdat zij de cliënten het beste kennen en weten wat hij/zij nodig heeft. Het komt ook voor dat de bril zo realistisch over komt, dat sommige mensen de bril even af moeten doen om te kijken of ze nog in hun vertrouwde omgeving zijn. Na een bezoek blijkt dat cliënten zo enthousiast zijn dat ze geld voor hun verjaardag willen vragen, om te sparen voor de aanschaf van zo’n bril of robotkat.

Nieuw platform

De innovatieproducten zijn ook te vinden op internet. Bij de Gemiva-SVG Groep komt binnenkort een platform waar de producten in negen verschillende thema’s verdeeld zijn, zodat je op de wens van de cliënt kan zoeken. Je mag bijvoorbeeld ook een robotkat of slaaprobot (de Somnox) lenen om te kijken of je het wat vindt. Sinds de Corona maatregelen is uitlenen wel wat lastiger i.v.m. de hygiëne. De harige robotkat moet na uitlenen gereinigd worden en zelfs even in Quarantaine. Na ongeveer een week mag de kat weer naar buiten.

Contact

Ben jij  benieuwd of de projectgroep Gemiva Zorginnovatie iets voor jou of jouw cliënt kan betekenen? Neem gerust contact op met deze projectgroep.

Over de auteur

Martine.jpgMartine van Deventer werkt als gastvrouw op locatie Swetterhage en maakt vlogs over de verschillende locaties van de Gemiva-SVG Groep.

Daarnaast schrijft ze voor de projectgroep Gemiva Zorginnovatie over allerlei innovaties binnen de Gemiva-SVG Groep.

Martine geeft als ervaringsdeskundige voorlichting over autisme en ADHD. 

 

 


 

Gerelateerde Projecten: